Գոտֆրիդ Վիլհելմ Լայբնիցը (1646-1716թթ.) գերմանացի
նշանավոր փիլիսոփա եւ մաթեմատիկոս է: Լայբնիցը ակտիվ գրագրության եւ գաղափարական
փոխանակման մեջ է եղել ժամանակի նշանավոր փիլիսոփաների եւ մաթեմատիկոսների` Բոյլի,
Նյուտոնի, Բարրոուի, Սպինոզայի, Մալբրանշի եւ Առնոյի հետ:
Լայբնիցի պահպանված փիլիսոփայական երկերից այս
երկխոսությունը տեղի է ունեցել 1695թ.-ի հունվարի 25-ին` Լայբնիցի եւ
Բրանդենբուրգի վարչական եւ պատերազմական հարցերով խորհրդական բարոն Դոբրզենսկու
միջեւ: Հաջորդ օրվա թվակիր նամակում Լայբնիցի խոսքերից վստահանում ենք, որ
արձանագրվածը բառացիորեն իրականում տեղի ունեցած երկխոսությունն է:
Եվ այսպես, երկխոսությունը ծագում է մի մտքից, որը
մշտապես անհանգստացնում էր բարոն Դոբրզենսկուն, այն է` արդյո՞ք մարդկանց
մեղանչումը տեղի է ունենում անհրաժեշտաբար եւ անխուսափելի կերպով:
Լայբնիցի զրուցակիցը պատմում է, որ մի օր իր
տարակույսները այս հարցի առնչությամբ հայտնել է Մյունխենի վանականներից հայր
Սպերանդիոյին, ով սպառիչ եւ սիրալիր պատասխանել է նրա հարցերին` խորհուրդ տալով
մտքի խաղաղության համար այլեւս չհուզել դրանք: Սակայն փաստորեն բարոնին չի
հաջողվել հետեւել այս խորհրդին:
Լայբնիցին առաջադրված հարցը հետեւյալն է` եթե Տերը
գիտե ամեն բան եւ ապագան ու անցյալը հավասարապես ներկա են Նրա համար, հետեւաբար
մեր ամեն հանցանքը կանխապես հայտնի է Նրան, ուստի կարելի՞ է կարծել, որ մեր
մեղանչումը անհրաժեշտաբար պետք է տեղի ունենար եւ մենք չէինք կարող խուսափել այն
գործելուց` արդյունքում կարելի է եզրակացնել, որ մենք ազատ չենք:
Առաջին հերթին, Լայբնիցը ցանկանում է շեշտել, որ
միայն Աստված է կատարելապես ազատ, քանի որ Նա է միայն անկախ: Իսկ մեր ազատությունը
սահմանափակված է բազում պարագաներում, օրինակ մեզ տրված մարմինը թույլ չի տալիս
մեզ ճախրել արծվի պես կամ լողալ դելֆինի նմանողությամբ: Նույնպիսի կարծիք կարելի է
հայտնել մեր մտքի առնչությամբ: Թեեւ մենք զուրկ ենք մտքի կատարյալ ազատությունից,
սակայն Աստծո կողմից տրված դատողության եւ տրամաբանության որակները որոշակի
սահմաններում ազատություն են պարգեւում մեր մտածողությանը: Սակայն, այնուամենայնիվ
մենք գուշակելով հանդերձ իրողությունները չենք կարողանում պատասխանել այն
հարցերին, թե որտեղից են առաջացել դրանք եւ ինչու: Ինչ վերաբերում է Աստվածային
կանխատեսմանը, ապա մեր մեղքերը կանխատեսելի են Նրա համար, բայց անհրաժեշտաբար
ենթակա չեն իրականացման: Երեք անգամ երեքը անխուսափելիորեն հավասար է իննի եւ սա
հավասարապես ճշմարիտ է Աստծո եւ մարդկանց համար, բայց մարդու կողմից մեղքը կարող է
կանխվել, անգամ եթե Աստված կանխատեսում է այդ մեղանչումը: Սրա պարզ ապացույցն է
Հովնանի մարգարեությունը, որտեղ Աստված հստակ կանխատեսում է Նինվեի կործանումը
մեղքերի պատճառով, բայց միաժամանակ ուղարկում է Հովնանին քարոզչության, ով
կարողանում է քաղաքի բնակիչներին ապաշխարություն ներշնչել եւ փրկել քաղաքն անխուսափելի
կործանումից: Այսինքն չի կարելի ասել, որ եթե մի բան պետք է կատարվի, ապա
անհրաժեշտաբար պետք է կատարվի այդ կերպ: Նման մտածողությունը կհանգեցնի անտիկ
փիլիսոփայության մեջ հանդիպող "անգործության սիլոգիզմին", այսինքն` եթե
ամեն բան կանխորոշված է` անիմաստ է որեւէ բան ձեռնարկելը: Եթե ողջ մարդկությունը
հետեւեր այս խորհրդին, ապա աշխարհը կմատնվեր անգործության, ուրեմն ինչ` մեր
ծուլությունը կանխատեսելի՞ էր:
Հաջորդ խնդիրը չարի բնությունն է, թե որտեղի՞ց է
այն ծագել, եթե կատարյալ եւ ամենաբարի Աստված չի ստեղծել այն: Մեր առջեւ հայտնվում
է երկու սկզբնապատճառներ ընդունելու մանիքեականության վտանգը: Եվ իսկապես,
Լայբնիցը երկրորդ պատճառ է նշում, որ է ԱՆԳՈՅՈՒԹՅՈՒՆԸ: Բայց որտեղի՞ց է առնված այս
գաղափարը եւ արդյոք հերձված չէ քրիստոնեական վարդապետությունից: Նորպլատոնականների
եւ Օգոստինոս Երանելու երկերում հստակ ցուցադրվում է, որ չարը անգո է եւ իրականում
բարու բացակայությունն է կամ հերքումը, հետեւաբար այն առաջացել է անգոյությունից:
Ուրեմն ինչպե՞ս սկզբնապես գոյություն չունեցող չարիքը տեղ գտավ բարի ստեղծված
արարածների մեջ: Լայբնիցը պատասխանում է, որ բոլոր արարածների` մարդկանց եւ
հրեշտակների մոտ անկատարություն էր նկատվում, որը պայմանավորված էր նրանց
սահմանափակությամբ (ի տարբերություն անսահման եւ կատարյալ Աստծո): Այդ
սահմանափակությունը ինքնին ենթադրում էր սահմանափակում, որ էր կենաց ծառը, սակայն
մարդը խախտելով իր բնության համար անհրաժեշտ այս սահմանափակումը` սկզբնապես անգո
չարիքը վերածեց իրական չարիքի: Աստված ստեղծեց այնպիսի արարածներ, որոնք չէին
կարող Իր պես կատարյալ լինել, բայց, մաթեմատիկական լեզվով ասած, անսահմանորեն
ձգտում էին կատարելության, ինչպես որ հանճարեղ երաժիշտը հիասքանչ երաժշտություն է
արարում, որը իր բազմաթիվ թերություններով հանդերձ, իր մեջ պարունակում է
կատարելության դրոշմն ու ձգտումը:
Վերջապես Լայբնիցը բերում է Աստծո` չարի առաջացման
պատճառ չլինելու մաթեմատիկական ապացույցը: Ողջ աստվածային արարչությունը տեղի է
ունեցել հստակ եւ կատարյալ օրենքներով: Բոլոր արարածների բնությունը ընկալվում է
այնպիսին, ինչպիսին նախապես եղել է Աստծո մտապատկերում, երբ մենք ասում ենք, որ
երեք անգամ երեքը հավասար է իննի, հենց դրա ետեւում նշմարվում է աստվածային
օրենքների կարգավորությունը, խնդրի հակառակ լուծումը մեզ համար նույնպես իռացիոնալ
է, որովհետեւ մեր մտքում առկա է աստվածային այս սկզբունքը: Գոյություն չի կարող
ունենալ ABCD մի քառանկյուն, որը չունենար անկյունագիծ կամ էլ երեք մետաղադրամները
չէինք կարողանա կիսել երկու հավասար մասերի առանց խախտելու դրամներից մեկի
ամբողջականությունը: Եվ քանի որ աշխարհաստեղծման ողջ համակարգը խարսխված է այս
անբեկանելի սկզբունքների վրա, ապա Աստված իր կատարյալ բնության թելադրանքով չէր
կարող արարել աբսուրդային կամ հակասական մի բան, որ չկար Իր մտապատկերում,
հետեւաբար` Աստված չարի ստեղծման պատճառը չէ: Չարը մեր կամքի ոչ ճիշտ կիրառությամբ
պայմանավորված անոմալիա է, սակայն Աստված իր անսահման իմաստությամբ գիտե նաեւ այս
իռացիոնալ շեղումը շտկելու կերպը եւ տալիս է մեղքից խուսափելու բոլոր գործիքները:
Լայբնիցի դատողությունները պարզ են եւ ընկալելի:
Կարող ենք եզրակացնել, որ մենք` մարդիկս բավական մտքի եւ գործելու ազատություն
ունենք դեմ կանգնելու չարիքին եւ մեղքին, որը բնավ պարտադիր եւ անխուսափելի չէ մեզ
համար, մեր անկումը շտկելը Աստծո օգնությամբ միանշանակ հնարավոր է:
Ուրեմն, մարդի'կ արմատախիլ արեք չարիքը ձեր
միջից...
Auferte malum ex vobis.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.