Միայն ինը
մուսաներ թվելով մենք վիրավորում ենք Սապֆոյին:
Նրա մեջ պետք է տեսնել տասներորդ
մուսային...
Պլատոն
Այս հոդվածը
ցանկացա նվիրել անտիկ մեծանուն բանաստեղծուհի Սապֆոյին (Ք.ա. 630-570թթ.) հետևյալ պատճառներով՝
նախ, այս բանաստեղծուհու երկերը բացառիկ արժեք ունեն իրենց հորինվածքով, երկրորդ՝ Սապֆոն
մեծ ազդեցություն է գործել հետսոկրատյան շրջանի մտածողների վրա և վերջապես, կարիք կա
քննելու, թե արդյոք իրակա՞ն է նրա անձի շուրջ հյուսված լեսբուհու կերպարը:
Սապֆոն գրում
էր իր բանաստեղծությունները և հիմները էոլական բարբառով, ժամանակի տաղաչափության մեջ
ներմուծելով հանգավորման նոր կանոններ (տաղաչափության մեջ այս ոճը հայտնի է "Սապֆոյական
բանաստեղծություն" անվամբ): Սապֆոյի երկերը անմիջապես մեծ ճանաչում ձեռք բերեցին
և արժանացան ժամանակակիցների հիացմունքին: Պատմում են, որ երբ Աթենքի օրենսդիր Սոլոնը
իր զարմիկից լսում է Սապֆոյի խնջույքի երգերից մեկը, ցանկանում է անմիջապես սովորել
այն, ասելով. "Չէի ցանկանա մահանալ, առանց սովորելու այս երգը": Սոկրատեսն
համարում էր Սապֆոյին "սիրո գիտության" մեջ իր ուսուցիչը, Ստրաբոնը նրան
"հրաշք" է անվանում և պնդում, որ պատմության մեջ անիմաստ է փնտրել մեկ այլ
կնոջ, ով կկարողանար գեթ հեռավոր համեմատության մեջ դրվել նրա հետ, իսկ անտիկ շրջանի
հունական պոեզիայի գիտակներ Դիոնիսիոս Հալիկառնացին, Կատուլլոսը և Հորացիոսը Սապֆոյին
համարում են բանաստեղծական նոր դարաշրջանի հիմնադիր: Այնուամենայնիվ, Սապֆոյի ժառանգությունը
դարեր անց մոռացվեց... էոլական բարբառը խրթին էր, հռոմեական իշխանության տարիներին
երկերն գնալով ավելի քիչ էին կրկնօրինակվում, միջնադարում Սապֆոյի ժառանգության ուսումնասիրումը
դուրս մնաց ակադեմիական ծրագրից և արդեն XII դարում նրա երկերը կորսված էին համարվում:
Ողջ բանաստեղծական ժառանգությունից մեզ պատառիկներ են հասել անտիկ հեղինակների մեջբերումների
տեսքով, ինչպես նաև եգիպտական պապիրուսների շնորհիվ:
Ինչ վերաբերում
է Սապֆոյին վերագրվող լեսբուհու սեռական կողմնորոշմանը՝ կարծում եմ, որ սա անհիմն պնդում
է և թյուրիմացություն: Հայտնի է, որ ողջ էոլական տարածաշրջանում և, մասնավորապես, Լեսբոս
կղզում կանայք բավական բարձր սոցիալական կարգավիճակ ունեին և նրանց շնորհվում էին տղամարդկանց
համահավասար արտոնություններ: Ինչ խոսք, անտիկ Հունաստանում լեսբուհիներն ու արվամոլները
հազվագյուտ չէին և հանդուրժվում էին հասարակության կողմից, բայց սա ամենևին չի վերաբերում
Սապֆոյին: Ինչպես գիտենք, վեց տարեկան հասակում որբացած Սապֆոյին ուղարկել են հետերաների
դպրոց (հետերաները ուսյալ և բարձրաշխարհիկ կանայք էին անտիկ հասարակության մեջ): Սապֆոն
ամուսնացել է ազնվական Կերկիլասի հետ և ծնել իր Կլեիդա դստերը: Լեսբոս կղզում այդ ժամանակաշրջանում
գործում էին կանանց փակ խմբակներ (ֆիասներ), որոնք նվիրված էին սիրո աստվածուհի Աֆրոդիտեի
պաշտամունքին և ուր ամուսնության էին պատրաստում երիտասարդ աղջիկներին: Սապֆոյի կենսագրականից
հստակ երևում է, որ նա գլխավորում էր նման մի խմբակ, որտեղ երգեցողություն, պար և տաղաչափություն
էր դասավանդում իր սաներին:
Բանաստեղծություններում
առկա էրոտիզմը հասցեագրված է հավասարապես և՛ կանանց, և՛ տղամարդկանց, բայց վեր է մարմնականից
և կոպտությունից, Սապֆոյի համար սերը օդում թևածող, եթերային զգացմունք է, հիացում
ամեն տեսակ գեղեցկությամբ և այս բանաստեղծությունները բնավ նրան լեսբուհի համարելու
հիմք չեն տալիս: Նման հուզական բովանդակությամբ բանաստեղծություններ հեղինակել են նաև
Պինդարոսը և Ալկեասը: Ընդսմին Սապֆոյի անունը սկսել է կապվել կանանց համասեռամոլության
հետ միայն 19-րդ դարից՝ անգլիացի հեղինակների և թարգմանիչների կողմից: Սապֆոյի սիրո
բնույթի մասին սպառիչ պարզաբանում է տալիս III դարի փիլիսոփա Մաքսիմոս Տյուրոսացին.
"Լեսբոսի բնակիչ այս կնոջ սերը այլ կերպ անհնար է անվանել՝ այն հիշեցնում է Սոկրատեսի
սիրո արվեստը: Նրանք սերը յուրովի էին հասկանում, սիրում էին շատերին և հիանում գեղեցիկի
բոլոր դրսևորումներով: Ինչպես որ Սոկրատեսի համար սիրելի էին Ֆեդրոսը, Տիմեոսը և Կրիտիասը,
այնպես էլ Սապֆոն սիրում էր Իրինային, Ատտիդային և Անակտորիային...": Հասկանալի
է դառնում, որ այս սերը բնավ էլ մարմնական չէր, այլ իրենից վեհ, նուրբ և փիլիսոփայական
ապրում էր ներկայացնում:
Հուսով եմ՝
կարողացա ձեր մտապատկերում հստակ գծագրել մեծանուն բանաստեղծուհու կերպարը և այսուհետ
սխալ զուգորդումներ չեն կատարվի: Իբրև վերջաբան բերում եմ մի քանի տող Սապֆոյի ձոնից:
Նկատեք՝ այն վերնագրված է "Իմ սիրուհուն", բայց այստեղ երանի է տրվում այն
տղամարդուն, ով կարժանանա այդ օրիորդի սիրուն.
Երանությամբ
հավասար է աստվածներին նա՝
Ում վիճակվել
է լինել քո կողքին,
Ունկնդրել
թովիչ խոսքերը քո,
Եվ տեսնել
քեզ՝ հալչելով քո հմայքից:
Արդ քո շուրթերից
դեպի շուրթերը նրա նորաբողբոջ ժպիտ թող թռչի...
Բեռնե՛ք և կարդացե՛ք գիրքը.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.