Այս ռուս
կինը խորաթափանց է ինչպես արծիվ, զորեղ՝ առյուծի պես
և միևնույն ժամանակ չափազանց կանացի
է...
Ֆրիդրիխ
Նիցշե
Այս հոդվածը
նվիրված է մի կնոջ, ով իր մտավոր և անձնային որակներով, անկոտրում կամքով կարողացել
է սևեռել իր վրա ժամանակի խոշոր մտածողների ուշադրությունը: Դժվար թե գտնվեր մի տղամարդ,
ով ծնկի չգար նրա ուժի առջև: 20-րդ դարասկզբի գերմանացի գրող Կուրտ Վոլֆի բնորոշմամբ.
"Վերջին 150 տարիների ընթացքում ոչ մի ուրիշ կին այնքան մեծ ազդեցություն չի ունեցել
գերմանախոս շրջանակների վրա, որքան Լու ֆոն Սալոմեն": Վերջինս մեծ ազդեցություն
է գործել հատկապես Ֆրիդրիխ Նիցշեի վրա, ինչին դեռ մենք կանդրադառնանք:
Լու Անդրեաս-Սալոմեն
(1861-1937թթ.) ծնվել է Պետերբուրգում, գերմանական արմատներով ազնվականի ընտանիքում:
1880թ.-ին ուղևորվելով Շվեյցարիա և Իտալիա՝ Սալոմեն հայտնվում է ժամանակի ուսյալ կանանցից
Մալվիդա ֆոն Մայզենբուրգի սալոնում, ով սերտ հարաբերությունների մեջ էր Գարիբալդիի,
Նիցշեի և Վագների հետ: Երիտասարդ աղջիկը շշմեցնող տպավորություն է թողնում ամենքի վրա:
Իրար ետևից ամուսնության առաջարկներ էին տեղում նրա վրա, բայց Սալոմեն սառնասրտորեն
մերժում էր դրանք: 1882թ.-ին Նիցշեն ծանոթանում է նրա հետ ընդհանուր բարեկամի՝ Պոլ
Ռեյոյի շնորհիվ: Սալոմեն իր հիշատակարանում նշում է, որ իրենց առաջին հանդիպման ժամանակ
Նիցշեն ասել է. "Ո՞ր աստղերն արդյոք հանդիպեցրին մեզ": Այս բարեկամությունը
վերաճում է այսպես կոչված "մտավորականների եռյակի", ինչպես տեսնում եք լուսանկարում
(1882թ.): Արդեն հասկանալի է, թե ինչպիսի իշխող դիրք ուներ այս հարաբերության մեջ 21-ամյա
Սալոմեն, ով հաջողեցրել էր այսպես լծել երկու փիլիսոփաներին և մտրակով կառավարել նրանց:
Թեև Ռեյոյի
և Նիցշեի կողմից ամուսնության առաջարկները Սալոմեն մերժել էր, բայց համատեղ ճամփորդությունների
և գիտական զրույցների ընթացքում մտերմությունն աստիճանաբար սերտանում էր և Նիցշեի համար
Սալոմեն երկար ժամանակ մուսա է հանդիսացել: Նիցշեն անդադար կրկնում էր, որ Սալոմեն
իրեն հանդիպած մարդկանցից ամենախելացին է և համարում էր նրան իր փիլիսոփայության մարմնավորում,
անգամ նրա բանաստեղծությունների համար երաժշտական կոմպոզիցիա է մշակում, որն անվանում
է "Ձոն կյանքին": Նիցշեագետները հակված են կարծելու, որ Նիցշեի "Այսպես
խոսեց Զրադաշտը" գաղափարապես և գրական հորինվածքի առումով մեծապես ազդված է Սալոմեից:
Երեք մտավորականների համակեցությունը թեև ծառայեց նրանց ստեղծագործական վերելքին, բայց
Նիցշեն աստիճանաբար հիվանդագին լարվածության մթնոլորտ էր ստեղծում: Նա խանդի մոլեգին
պոռթկումներ էր ունենում, չէր ցանկանում կիսել Լուին ո՛չ Ռեյոյի, ո՛չ մեկ ուրիշի հետ:
Վերջիվերջո այս ընկերական դաշինքը կազմալուծվեց:
Նիցշեի և
Սալոմեի հարաբերությունների խզման պատճառ է դառնում նաև Նիցշեի քրոջ՝ Եղիսաբեթի, Սալոմեի
հանդեպ ագրեսիվ և թշնամական կեցվածքը: Նա անվանում էր Սալոմեին "արնախում գիշատիչ"
և փորձում էր դուրս քաշել եղբորը նրա ցանցից: Փաստորեն, քրոջ մտահոգությունն անտեղի
չէր. մի քանի տարի անց Ռեյոն իրեն զառիթափից ցած նետեց Շվեյցարիայում, իսկ Սալոմեի
անհույս փեսացուներից մի քանիսն ինքնասպանության փորձեր կատարեցին:
Վերջիվերջո
Նիցշեի աչքերից շղարշը վայր է ընկնում և նա անասելի դառնությամբ է լցվում Սալոմեի հանդեպ,
սկսելով անվանել նրան "բացարձակ չարիք": Ահա թե ինչ է գրել նա Սալոմեին իր
վերջին նամակներից մեկում. "Ես լքում եմ քեզ բացառապես քո սարսափելի բնավորության
պատճառով: Ես չեմ ստեղծել աշխարհը, ես չեմ ստեղծել Լուին, բայց եթե ես ստեղծելու լինեի
քեզ՝ մի քիչ սեր կտայի քեզ իմ հանդեպ...": Բաժանումից հետո սրտնեղած և աշխարհում
իր տեղը չգտնող փիլիսոփան դառնության պահին ասել է իր հայտնի մտքերից մեկը, որը վստահաբար
հասցեագրված է Սալոմեին. "Գնում ես կնոջ մոտ՝ մտրակը չմոռանաս վերցնել":
Սալոմեի
հաջորդ զոհը մոդեռնիստ գրող և փիլիսոփա Ռայներ Ռիլկեն էր, ով անդադար սիրային բանաստեղծություններ
էր ձոնում նրան, հրաժարվում էր ամեն ինչից նրա կողքին լինելու համար, անգամ փոխեց իր
անունը (Ռենե) հետևելով նրա հորդորին՝ բայց զուր: Սալոմեն հեռացավ նրանից, այս անգամ
հարաբերություններ սկսելով Զիգմունդ Ֆրեյդի հետ, ով երկար տարիներ նրան մասնակից էր
դարձնում իր հոգեվերլուծության պարապմունքներին և նույնպես հիացած էր նրանով:
Ամուսնանալու
որոշումն անգամ Սալոմեն կայացրեց իմիջիայլոց. կապելով իր կյանքն արևելագետ Ֆրիդրիխ
Կարլ Անդրեասի հետ: 40 տարվա համատեղ կյանքի ընթացքում նա այդպես էլ ամբողջովին չտրվեց
նրան, ինչի պատճառով Անդրեասը ինքնասպանության փորձ կատարեց՝ իր կուրծքը դանակ խրելով:
Զարմանալի է, բայց ամուսնական պայմանագրում հատուկ կետ էր մտցված, որ նրանց ամուսնական
հարաբերությունները զուտ պլատոնական բնույթ են կրելու: Այս կնոջ կյանքը փաստորեն անցավ
կղզիացած վիճակում, նա չունեցավ լիարժեք ընտանիք, զավակներ:
Այս ամենին
հետևյալ բացատրությունն է տալիս շվեյցարացի հոգեվերլուծաբան Պոլ Բյերը. "Նա կարող
էր հափշտակվել իր կողքին ներկա անձով միայն ինտելեկտուալ առումով, բայց երբեք իր հոգին
չէր դնում այդ հարաբերության մեջ: Չի կարելի ասել, որ նա սառցասիրտ էր, բայց ունակ
չէր հուզականորեն տրվելու դիմացինին: Հավանաբար, սրանում էր պարունակված նրա կյանքի
ողբերգությունը: Նա ուղիներ էր փնտրում ազատվելու իր իսկ ուժեղ անձնավորությունից,
բայց ապարդյուն: Բառիս բուն իմաստով՝ Լուն չկարողացավ կայանալ որպես կին...":
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.